Främja Deliberativ Demokrati i Sverige: Delta i FIDE:s Autumn School 2023

Federation for Innovation in Democracy Europe (FIDE) bjuder in till Autumn School 2023, ett kapacitetsbyggande event som äger rum den 12-13 oktober i Helsingfors, Finland. Eventet, som är organiserat i samarbete med Sitra, den finska innovationsfonden, syftar till att ge politiker, tjänstemän och samhällsaktörer den kunskap och förståelse de behöver för att framgångsrikt implementera medborgarförsamlingar.

FIDE är en icke-partisk organisation som rådgiver regeringar och politiska beslutsfattare om hur man bäst involverar vanliga människor i beslutsprocessen. De tror starkt på att en mångsidig grupp av medborgare kan nå välgrundade slutsatser och föreslå meningsfulla politiska rekommendationer. FIDE kopplar samman och federerar expertis på deliberativ demokrati från hela Europa.

För svenskar, där konceptet med medborgarförsamlingar ännu inte har implementerats i någon större utsträckning, kan deltagande i detta evenemang ge en möjlighet att fördjupa sin förståelse för medborgarförsamlingar och deras roll i att främja en mer inkluderande och deltagande form av styrning. Genom att delta i Autumn School kan svenskar få värdefulla insikter och verktyg för att föra denna form av demokrati till sina egna samhällen.

Under Autumn School 2023 kommer deltagarna att täcka ämnen som sträcker sig från att förstå varför till att formulera frågan och från att förbereda administrationen till framgångsrik facilitering och mediaengagemang. Dessa sessioner kommer att ledas av ledande experter inom deliberativ demokrati, inklusive Art O Leary, generalsekreterare för den irländska valkommissionen, och Zakia Elvang, grundare och demokratirådgivare för danska We Do Democracy, bland andra.

Anmälan till Autumn School är öppen till och med fredagen den 29 september, och evenemanget är begränsat till totalt 60 deltagare. Anmälningsavgiften inkluderar deltagande i Autumn School, boende för två nätter samt frukost och catering under hela evenemanget.

Läs mer och registrera dig här.

14 juni 2023
Dela detta inlägg
Taggar
Våra bloggar